Planujesz nagrania filmów lub transmisje live lub webinary? A może już to robisz, ale nie do końca wychodzi po Twojej myśli? Oto zestaw 15 z 37 elementów, które pomogły mi w opanowaniu tej części mojej działalności.
#1
Zrób sobie plan – niby „oczywista oczywistość”, ale wiele osób to bagatelizuje. Zastanów się o czym chcesz mówić, kiedy chcesz mówić, ile chcesz mówić, czy tylko Ty chcesz mówić, skąd chcesz mówić.. itd.
#2
Jaki chcesz osiągnąć efekt – czy chcesz to robić bo a) wszyscy robią b) to jest teraz modne c) chcę zostać gwiazdą internetu d) chcę budować markę i sprzedawać e) inne .. Odpowiedni cel pomoże dobrać Ci formę przekazu oraz łatwiej pozwoli Ci wszystko zaplanować.
#3
Do kogo chcesz mówić? – Do wszystkich? Nie da rady.
Zastanów się do kogo chcesz dotrzeć ze swoim przekazem podczas transmisji. Wybierz grupę docelową i buduj przekaz wokół niej.
#4
Sprawdź o której chcesz prowadzić live – pomoże Ci w tym wcześniej ustalona grupa docelowa. Postaraj się dopasować wydarzenie do ich rytmu dnia / pracy – oczywiście nie da się wpasować w grafiki wszystkich, ale warto chociaż trochę temu się przyjrzeć.
#5
Załóż wydarzenie – Poinformuj i agreguj w jednym miejscu zainteresowanych. Nie podniecaj się ilością osób, które klikną w wydarzenie i dokonają jakiejkolwiek aktywności – większość z nich i tak nie weźmie w nim udziału – bolesne, ale taka jest prawda.
#6
Zacznij promocję odpowiednio wcześniej i ją właściwie zaplanuj – aby wspomniana wyżej liczba nie była dla Ciebie zbyt dołująca to nie kończ promocji na jednym poście. Przygotuj conajmniej 5-8 informacji o wydarzeniu – zdecydowanie wpłynie to na ilość uczestników.
#7
Zadbaj o porządek i otoczenie – kiedy promocja będzie hulać to czas zająć się techniką – na początek otoczenie, z którego będziesz mówić. Aktualne trendy to półka z poukładanymi książkami / ściana z obrazami / kawałek surowego wnętrza. Jeśli nie wpisujesz się w trendy pamiętaj, że niektóre programy pozwalają albo wgrać tło albo rozmazać to, co jest za Tobą.
Nie zapomnij o tym punkcie, chyba, że chcesz być jak pewien dziennikarz, któremu podczas nagrania w tle pojawiła się półnaga kochanka – wtedy zasięgi masz co prawda gwarantowane, ale rozważ to jeszcze 😉
#8
Prezentacja / gadająca głowa? / plansza? – co będziesz wyświetlać? Będziesz Ty, a może bedą jakieś slajdy? A może będzie tylko slajd? Jeśli zapytasz mnie o zdanie to odpowiem jak prawdziwy ekspert „To zależy”.
#9
Zainwestuj w sprzęt – być może Cię to zaskoczy, ale zapewnienie sobie przyzwoitego sprzętu to wydatek około.. 300 zł. Tyle kosztował mnie zakup zestawu oświetlenia i statywów. Inwestycja niewielka, a jakość zdecydowanie na plus! Pamiętaj też o mikrofonie!
#10
Dobierz właściwą aplikację – na rynku znajdziesz wiele rozwiązań do robienia transmisji. Jeśli chcesz nadawać na FB to zerknij na OBS. Jest naprawdę spoko.
#11
Zrób live na sucho – czas się sprawdzić.
Plan zrobiony, w głowie już wyobrażasz sobie jak będziesz elokwentnie przemawiać, wtrącać żarciki i dawać uszczypliwe uwagi. Jednak to wszystko zniknie kiedy zapali się czerwona dioda. Polecam zrobienie sobie kilku testów aby nie zapowietrzyć się przed prawdziwą publiką.
#12
Przyzwyczaj się do siebie – to jeden z najtrudniejszych etapów. Kiedy robiłem swoje własne testy i mówiłem czułem się fantastycznie. Kiedy włączyłem nagranie aby potwierdzić swoją znakomitość zobaczyłem całkiem innego człowieka. Latająca głowa, zbędna gestykulacja, gadanie bez składu. Trenowałem jeszcze przez pewien czas (nie wiem czy coś to pomogło) i dopiero wystartowałem z transmisjami.
Mam wrażenie, że często jesteśmy dla siebie zbyt krytyczni i wmawiamy sobie pewne rzeczy. Osąd pozostawmy widzom – niech oni zdecydują czy będą chcieli nas oglądać kolejny raz. A to zapewnimy sobie merytoryka i jakością.
#13
Nie zrażaj się – tym że oglądało Cię 5 osób, tym że popełniłeś jakieś błędy w stylistyce, że zapomniałeś o czymś powiedzieć. Trzeba popełnić kilka błędów aby być coraz lepszym.
#14
Jak ze wszystkim – bądź konsekwentny. Nie kończ przygody po pierwszym nagraniu. Gadaj, nagrywaj, ćwicz, buduj markę.
#15
Bądź sobą i miej swój styl – możesz inspirować się ludźmi którzy są w tym znakomici (sam też ich podpatruje), ale na koniec pamiętaj aby pozostać sobą – autentyczność zawsze jest w cenie.
Powodzenia przed kamerą!
MH